10 autostole som FDM råder til du giver et sikkerhedstjek

Forsiden » Forside » Babyudstyr » Autostole » 10 autostole som FDM råder til du giver et sikkerhedstjek

10 autostole som FDM råder til du giver et sikkerhedstjek

Denne artikel er sponsoreret

FDM har udsendt nedenstående pressemeddelelse. Den handler om 10 autostole, som KAN have fejl ved spændet. Du opfordres til at få autostol og spænde tjekket hos din forhandler.

autostol baby

Råd fra FDM
Ni typer af autostole kan have en fejl ved spændet. Forbrugere som ejer en af disse modeller, bør derfor tjekke deres stole og kontakte forhandleren, råder FDM.

En produktionsfejl på selespændet kan udgøre en potentiel sikkerhedsrisiko på ni europæiske modeller af autostole. Fejlen kan medføre nedsat sikkerhed i tilfælde af et uheld, og derfor bør forbrugerne kontrollere, om de har en af de pågældende autostole.

“Vi er igennem det europæiske testsamarbejde, som FDM er en del af, blevet gjort opmærksom på, at der kan være fejl på ni autostolemodeller. Fejlen har heldigvis ikke haft nogen konsekvenser, men for en sikkerheds skyld bør alle, der har købt en af disse modeller, kontrollere, om deres autostol er blandt de fejlbehæftede”, siger afdelingsleder i FDMs juridiske rådgivning, Per Alkestrup.

Hvilke modeller gælder det?
Fejlen kan ifølge FDMs oplysninger fra producenterne være på disse ni modeller, som alle anvender det samme selespænde fra den samme underleverandør:

• Seggiolino auto SMART fra Brevi
• Synthesis fra Chicco
• Auto-Fix fra Chicco
• Huggy fra Inglesina
• Tri-Fix K fra Peg-Pérego
• Young fra Peg-Pérego
• Culla fra Peg-Pérego
• Martinelli fra Peg-Pérego
• Kit Auto fra Peg-Pérego
• Maxi-Cosi Citi SPS

Det er kun på ovennævnte modeller, der er risiko for, at nogle af stolene kan have den pågældende fejl. Da én af de omtalte stole er kåret til testvinder i forårets store europæiske autostole-test, er det sandsynligt, at også danske forbrugere kan have købt en autostol med den pågældende fejl.

“Hvis der er fejl på stolen, har man som forbruger krav på, at fejlen bliver udbedret, uden at det er til gene for forbrugeren. Hvis autostolen fx skal tilbage på fabrikken, skal forbrugeren have en anden autostol stillet til rådighed. Leverandøren kan også tilbyde forbrugeren en helt ny stol,” siger Per Alkestrup.

Er man indehaver af én af de nævnte modeller, anbefaler FDM, at man kontakter den forhandler, hvor stolen er købt. På importørernes hjemmesider er det også muligt at kontrollere, om ens autostol kan have fejlen. FDM har lagt links til producenternes website på www.FDM.dk.

FDM har også solgt en af stolene
FDM har solgt et begrænset antal af én af autostolene. Samtlige kunder er blevet kontaktet om tilbagekaldelsen. Selv om der ikke er konstateret fejl på stolene, har FDM sendt en ny autostol til alle kunderne.

Sådan er dine rettigheder ved tilbagekaldelser:

• Forbrugeren kan vælge mellem ombytning til identisk vare eller kræve pengene retur.

• Hvis forhandleren tilbyder ombytning eller reparation, kan du ikke kræve ophævelse af købet.

• Forhandleren kan tilbyde at reparere autostolen. Det skal dog ske uden gene for dig. Dvs., at skal autostolen til reparation på fabrikken, skal du tilbydes en anden autostol i mellemtiden.

• Forhandleren er kun forpligtet til at tilbyde at reparere eller ombytte stolen, hvis der er fejl på den. Man kan altså ikke levere stolen retur, hvis man fx har fortrudt købet.

[ad]
By | 2017-06-18T07:31:55+00:00 juli 4th, 2013|Autostole|

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.