Din baby kan matematik!

Forsiden » Forside » Sundhed » Udvikling » Din baby kan matematik!

Din baby kan matematik!

Denne artikel er sponsoreret af BabySensory.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og clk.tradedoubler.com og babybusiness.dk og clk.tradedoubler.com og babybusiness.dk og clk.tradedoubler.com og clk.tradedoubler.com og babysensory.dk
Alle links markeret med orange er sponsoreret

Babyer er meget klogere end vi lige tror! Det fortalte Christina Bonde Hansen, BabySensory.dk, om til BabyBusiness BabyBrunch, april 2010. Deltog du ikke i brunchen eller vil du gerne have gentaget, hvad Christina egentlig sagde, så har du muligheden lige her!

BabySensory
BabySensory er et engelsk koncept – men også i Danmark!

Baby Sensory blev grundlagt i 2004 af Dr. Lin Day, som har arbejdet med babyer og små børn gennem hele sin karriere. Lin er Englands førende forsker inden for babyers udvikling, og hun har over 30 års erfaring.

Baby Sensory understøtter babyers indlæring gennem stimulering af sanserne. Også sagt på en anden måde – vi vil gerne hjælpe med at gøre babyer kloge!

Lær din baby at elske matematik
Denne artikel giver en oversigt over den grundlæggende matematiske forståelse i det første år, og foreslår måder, hvorpå forældre og fagfolk kan tilskynde til en kærlighed til matematik hos babyer, der vil give dem en god ballast for fremtiden.

Baby der elsker matematik

Det første år er et år, hvor barnets hjerne absorberer, processer og fortolker oplysninger med en fænomenal hastighed.

En baby fødes med en kapacitet for en overflod af intelligens. En baby har dobbelt så mange hjerneceller som en voksen og har kapacitet til at lære dobbelt så meget som en studerende.
Vi ved det fra det faktum, at en baby lærer at tale inden for de første to år uden nogen form for direkte undervisning. Babyer er faktisk født med evnen til at skelne mellem hver eneste individuelle talelyd, der udgør hele det menneskelig sprog.

I løbet at det første år vokser hjernen mere end på noget andet tidspunkt i livet. Forbindelser skabt mellem hjernecellerne vil fordoble vægten af babyens hjerne ved udgangen af det første år.

Disse forbindelser begynder først at tage deres form, når baby bruger sine sanser.

Babys sanser
Synssansen
Det er gennem synssansen, at baby lærer at genkende forskellige former, ansigter og objekter.

I løbet af de første 4 til 6 måneder vil baby fokusere på objekter, der enten er til højre eller venstre for dem. En uro, der er placeret direkte over vuggen er mindre egnet til at få babys interesse end en, der hænger enten til højre eller venstre. Ved 3 måneders alderen er baby faktisk i stand til at følge et objekt 180 gr fra højre til venstre. Babyer er tiltrukket af stærke kontrast farver. Og babyer elsker sort/hvide kontraster. Visuel stimulering er meget vigtig for hjernens udvikling, den visuelle cortex, koordineringen af øjenmusklerne og evnen til at fokusere.

Baby

Babyer elsker at kigge på lys, forudsat at det ikke er for stærkt. De elsker at være udenfor og følge bevægelserne på træernes grene, så tag din baby med ud her til sommer og stil barnevognen under et træ.

Lugtesansen
Babyens lugtesans begynder allerede i 17 svangerskabsuge. Efter fødslen hjælper lugtesansen baby med at genkende sin mors kemiske signatur. Babyer kan også genkende lugten af modermælk eller en ”trøster” eller en bamse.

Du kan stimulere lugtesansen ved hjælp af duftposer, krydderier, blomster og andre naturlige aromaer.

Høresansen – det er gennem høresansen, at baby lærer om sprog og musik, rytme og alt, hvad der foregår omkring dem.

Følesansen
Babys hænder er værdifulde instrumenter til at udforske og lære om omgivelserne. Det er gennem følesansen at baby lærer om materialer, rum, bevægelse og kærlighed. Alt hvad baby rører ved bygger nye forbindelser i hjernen.

Smagssansen
Sutterefleksen. Baby vil lære om størrelse, form og hvordan alt føles og smager. Du behøver ikke gøre dig stor umage med at stimulere denne sans, men du skal passe på små objekter, der kan sluges.

Det er sjældent at baby kun bruger en enkelt sans, når de opdager noget nyt. Al udforskning involverer en integration af sanserne.

Matematik
At lære grundlæggende matematiske begreber er en kompliceret affære, men i forsøget på at
forstå verden, opsøger babyer naturligt problemer at løse. Udfordringen for forælderen eller pædagogen er at skabe et interessant og rigt miljø, i hvilket tidlig lærdom omkring matematik (og videnskab) kan forekomme.

For eksempel kan en seks uger gammel baby løse grundlæggende problemstillinger, såsom hvordan man kan få objekter på en uro til at bevæge sig, og en tre måneder gammel baby ved, at et stykke legetøj, der er skjult under et klæde, stadig er der, selv om de kan ikke se det.

Legetøj med tal

En fire måneder gamle baby kan regne ud, at to identiske figurer præsenteret side om side er adskilte objekter og den fem måneder gamle baby udviser følsomhed over for ændringer i mængden af ‘ting’ præsenteret for dem.

Den seks måneder gamle baby kan drive et musikalsk legetøj ved at trykke på knapperne for at lave en lyd og en otte måneder gammel baby kan finde ud af, hvordan man kommer frem til et attraktivt stykke legetøj.

Den elleve måneder gamle baby kan efterligne gentagen klappen og et klappe mønster og putte pløkker i huller, og en tolv måneder gammel ved, at en stor kop er for stor til at passe i en lille en.

Hjernens processer
Pattedyr, herunder mennesker, har en stor neocortex (nyere ydre lag af hjernen), der tjener som centrum for højere ordens tænkning og indeholder nogle 100 milliarder celler. Neocortex er opdelt i to halvdele, som danner venstre og højre hjernehalvdel. Den venstre hjernehalvdel processer matematiske, analytiske og sprogligt orienteret information. Ved brug af ikke-invasive teknikker såsom Event Related Potentials, som indebærer at placere sensorer på barnets hoved, kan forskerne nu måle hjernens elektriske aktivitet i forskellige aldre og udviklingstrin. Analyser viser, at babyer har lignende aktivitet i venstre hjernedel som små børn og voksne har i forbindelse med behandling af matematiske problemstillinger.

Tal og videnskabsteori
Meget af vores viden om, hvordan og hvornår den matematiske bevidsthed finder sted, er baseret på arbejde af Jean Piaget, schweizisk psykolog (1896-1980), og hans sensomotoriske periode fra fødsel til to års alderen.

Piaget mente, at i løbet af denne periode, var information modtaget gennem sanserne den største form for læring hos babyer. Selv om mange af Piaget’s udsagn om tidlig udvikling har ikke holdt stik efter yderligere undersøgelser, fortsætter hans arbejde på sensomotoriske periode med at levere en nyttig oversigt over de tidlige faser af matematik og videnskabslærdom.

Piaget og andres arbejde har vist, at selv meget små babyer instinktivt forstår de grundlæggende fysiske love. De ved, at en genstand ikke kan være to steder på en gang, at to objekter kan ikke samtidig udfylde det samme rum, og at et objekt ikke kan pludselig dukke op eller forsvinde.

For eksempel, en seks måneder gammel baby udtrykker overraskelse, når en bold, der er blevet tabt bag en skærm, efterfølgende vises hænger frit midt i luften, når skærmen løftes.

Vurderingen af mængder
Gennem historien har den numeriske viden haft en enorm indflydelse på vores kultur og på vores sprog. Det er en vigtig og væsentlig del af dagligdagen for mennesker og også for mange andre pattedyr, der har brug for at holde styr på mager, fjender og afkom. Forsøg med fugle, gnavere og heste har vist, at de kan se, hvornår en bunke af objekter er større end en anden. For fugle er instinktet naturligt. Høns, for eksempel, lægger instinktivt en klynge af æg før de sætter sig på dem. Men, pattedyr som hunde, heste og menneskebabyer med højere hjernefunktioner, vælger store beholdere med mad fremfor de mindre af dem. I et eksperiment, der involverer menneskelige babyer, blev de krukker, der indeholdt flest kiks altid valgt frem for krukker med få kiks. I en anden undersøgelse, valgte babyer altid det store sæt legetøj frem for det lille sæt.

At tælle
De fleste mennesker tænker på det at tælle som en verbal proces, hvor en række numre gengives i en fast rækkefølge. Selv om optællingen i denne forstand ikke kan finde sted før fremkomsten af tale, er der mange muligheder for at introducere babyer til lyden af numre fra en tidlig alder. For eksempel, at putte objekter i deres respektive huller i en putte og tælle hver gang introducerer spædbørn til “én til én korrespondance” (at matche et tal til et bestemt objekt).

Selv om “én til én korrespondance” måske ikke sker, før end det andet år, giver det barnet mulighed for at opleve matematik gennem leg og hjælper dem med at opbygge interesse for fremtidig læring. De vil også få en forståelse af orden, for eksempel at vide, at to kommer efter en og at fire kommer efter tre og så videre.

Kugleregner

Nogle forskere hævder, at seks til otte måneder gamle babyer ved noget om tal, selv om beviserne er kontroversielle. I forsøg med stemmer og billeder, fandt de, at seks til otte måneder gamle babyer reagerede på lyden af tre stemmer ved at stirre længere på billeder med tre ansigter, end billeder med en eller to ansigter. Tidligere forskning viste ellers, at disse forbindelser ikke var mulige, indtil to et halvt års alderen.

Sortering og mærkning af objekter
Sortering genstande i kategorier er en vigtig og meget nyttig problemløsningsfærdighed inden for både naturvidenskab og matematik. Kategorisering af objekter efter deres tekstur, form, farve, lyd eller bevægelse betyder, at hjernen behandler, analyserer og gemmer oplysninger. Babyer , der har fået forskellige frugter udleveret til at udforske, lærer en hel del om farve, form, størrelse, konsistens, smag, vægt og sammensætning. Giver man dem flere frugter af hver type, lærer de om klassificering og kategorisering.

Babyer i alderen syv måneder ved, at køretøjer og dyr er fra forskellige kategorier, men de er ikke i stand til at adskille biler og lastbiler eller hunde og heste til mere definerede grupper. Gennem gentagne observationer, lærer barnet, at køretøjer har hjul, at de er lavet af metal, og at de laver en særlig lyd, når de kører. De lærer også, at dyr har et ansigt, forskellige kropsbelægninger og spiser, sove og går på en bestemt måde. Men det er først det andet år, at barnet er i stand til at inddele køretøjer i grupper af biler og lastbiler og dyr i grupper af hunde og heste og så videre.

Vurdering af størrelse
Ni måneder gamle babyer er meget dygtige til at vurdere af størrelse og form af en attraktivt objekt holdt ud foran dem. Hvis objektet er stort, holder de begge arme frem. Hvis objektet er lille, rækker de enkelt hånd frem. Dette viser, at barnet har anvendt en række intellektuelle handlinger for at finde ud af størrelse og afstand. Yngre babyer, former deres hænder efter størrelse, formen og teksturen af et objekt.

Logisk tænkning
Problemløsning og logisk tænkning er knyttet til den følelsesmæssige udvikling, som afhænger af en positiv interaktion med en kærlig, omsorgsfuld voksen. Et glad og tilfreds barn med en forudsigelig daglig rutine lærer nemt og hurtigt og udvikler de færdigheder, der fører til en matematisk tankegang. En regelmæssig rutine skaber en orden af dagligdags begivenheder, og hjælper børn finde en logisk betydning af verden, og sætter scenen for en forståelse af mønstre og sekvenser. Færdigheder som beregning, argumentation, sekvensering, antal og mønstergenkendelse afhænger af logisk tænkning. Det er også den type af intelligens, som skolebørn, der er gode til matematik, ofte anvender!

Ideer til udvikling af matematiske færdigheder
Der er mange gode sange, spil og andre aktiviteter, der kan hjælpe babyer lære matematiske begreber. Men at høre, føle og se matematik i aktion er nøglen. Forældre og fagfolk kan finde følgende forslag hjælpsomme med at give meningsfulde og relevante erfaringer.

Ved at pege på numre på døre, på telefonen og på urskiven hjælper man babyer forstå, hvordan tal kan bruges i praksis. Du kan også tælle trinene, når I går op ad trappen. At tælle og røre ved forskellige frugter, legetøj, figurer og pløkker hjælper babyer se, at du tæller en ting ad gangen. Brug af ord som ‘store’ og ‘små’, ‘lang’ og ‘kort’, “tung” og “let” tilskynder til sammenligning. Babyer kan også blive vist, hvordan man laver sæt af farver, figurer, husdyr og biler.

Der er også mange gode tælle- rim, som introducerer babyer til lyden af tal fra en tidlig alder. De gør det også muligt for babyer at lære mønstre og sekvenser.

Som eksempler kan nævnes:

En elefant kom marcherende

En elefant kom marcherende

Tælle til 1 og tælle til 2

Tællebog til børn

De følgende bøger styrker lyden af tal og indfører idéen, at tal vedrører forskellige mængder.

10 små mariehøner på tur
Den sultne larve Aldrigmæt

Og diverse andre tællebøger

Når babyer ser, hører, rører, smager og lugter, vil de begreber, der anvendes i matematik og naturfag vokse og udvikle sig i løbet af det første år. Når babyer griber ud efter ting, opdager de at nogle objekter passer ind i deres hænder, og at andre ikke gør. Når de putter genstande i munden, lærer de om vægt, størrelse, form og tekstur. Når de stabler klodser oven på hinanden og ser dem falde og blive mindre dele igen, engagerer de sig i matematik observation. Når de blæser lyset ud på deres første fødselsdagskage, får de en fornemmelse af tal. Alle disse færdigheder har en særlig værdi i at stimulere hjernen og i at udvikle processer, der gør det muligt for dem at forstå de mere komplekse begreber inden for matematikken, såsom sammenlægning, division, og brugen af standard måleenheder senere i livet.

Sprogfærdigheder
Kravlen udvikler begge halvdele af hjernen, som vokser i størrelse og kompleksitet gennem hele barnets første år. Det aktiverer også øjen-samarbejdet, en afgørende færdighed i at lære at læse. Der er stadig mere , der tyder på, at babyer, der har været igennem kravlefasen har forbedrede sprog og læsefærdigheder, når de går i skole end børn, der er gået glip af denne vigtige udviklingsmæssige milepæl. Men babyer, der er gået glip af kravlestadiet, indhenter deres fysiske udvikling af færdigheder på et senere tidspunkt.

Sjove måder at tilbringe tid med baby
For nogle børn, kan det at ligge på maven være fysisk ubehageligt. At holde hovedet oppe er hårdt arbejde – i det mindste indtil de bliver vant til det! Tricket er at gøre tiden på maven så sjov som mulig! Hvis mave- tid indføres gradvist, to eller tre gange om dagen i et par minutter, det vil i sidste ende blive en del af den daglige rutine og barnet vil gerne lege i denne position. Sørg for, at barnet er vågent, sikkert og ledsaget.

At reservere en regelmæssig periode på dagen til mave-tid giver babyen mulighed for at lære, lege og øve vigtige hovedkontrols bevægelser. Alle disse ting vil hjælpe hjernen med at vokse og udvikle sig. Mave øvelser og krybe og kravle aktiviteter kan endda bruges til at korrigere læse, skrive og matematiske problemer hos børn, der har sprunget disse vigtige stadier over i barndommen. Den gode nyhed er, at det aldrig er for sent at fremme disse former for bevægelse!

Hovedpunkter
• Børn har en medfødt drivkraft for at lære
• Børn bruger deres sanser til lære om verden
• Tidlige erfaringer spiller en vigtig rolle i senere indlæring af matematik og naturfag i skolen
• Integrering af matematik i hverdagens aktiviteter på en sjov måde er nøglen til effektiv læring

God fornøjelse!

Christina Bonde Hansen
www.babysensory.dk

| 2010-04-17T22:02:09+00:00 april 13th, 2010|Udvikling|

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.