Som gravid spørger lægen: Drikker du mælk? Jeg har med god samvittighed kunne sige ja, og har tænkt, at det nok var pga. kalkindholdet, at det var vigtigt at drikke mælk. Baby skal jo have dannet stærke knogler.
Mælk er godt for mange ting! I dagens udgave af Nyhedsavisen læser jeg, at en omfattende undersøgelse “Bedre sundhed for mor og barn”, som Sundhedsstyrelsen står bag, har fundet frem til, at en mælkedrikkende mor får større baby.
I gennemsnit drikker de gravide omkring tre glas mælk om dagen. Og de får overvejende børn, som vejer, hvad de skal, i forhold til hvornår de er født. Men de kvinder, som ikke drikker mælk, har en fordoblet risiko for at føde et barn, som er for lille, siger professor Sjurdur F. Olsen, leder af kostundersøgelsen.
Mere end 50.000 mødre inkl. deres respektive børn har deltaget i undersøgelsen, der påviser sammenhænge mellem hvad den gravide spiser og drikker vs. børnenes udvikling og sundhed.
Gennemsnitligt vejer børn af mødre, som drikker mælk 100 gram for lidt. Og netop de 100 gram kan rykke nogle af børnene så langt ned i vægt, at de rammer den kritiske grænse på 2500 gram. Børn med så lav fødselsvægt har større risiko end normalvægtige for at starte livet på en neonatalafdeling.
Forskerne kan endnu ikke forklare årsagerne til mælkens positive indvirkning.
En af forklaringerne kan være, at der er mange vigtige indholdsstoffer i mælk. For eksempel kalk. De kan også være visse proteiner i mælken, som har en vækstfremmende virkning på fosteret. En anden, mere kontroversiel teori, er, at moderne fremstillingsmetoder af mælk får mælken til at indeholde små mængder af hormoner – østrogen – som kan tænkes at stimulere fosterets vækst, siger Sjurdur F. Olsen, som mener, at forskerne bør fortsætte deres søgen på svaret.
Kilde: Nyhedsavisen, lørdag d. 27. oktober 2007.
Ret uhyggeligt, hvis hormoner i det mælk, som vi drikker, gør, at forstre vokser sig større end “normalt”. Omend det kun er med 100 gram! Men 100 gram er meget, hvis babyen kun vejer 2300 gram. Var jeg i risikogruppen for at føde et lille (meget) barn, så drak jeg gladeligt hvad som helst for at barnet kunne øge vægten.
Det lyder ret “science fiction” og meget amerikansk, hvis man tænker i positivt at tilføre fødevarer forskellige vitaminer, proteiner og mineraler (og hormoner!), som vil være godt for et eller andet. Jeg tror det bliver fremtiden – og den fremtid lurer lige om hjørnet.
Vil du vide mere? Ikke hos Sundhedsstyrelsen!
Interessant at læse om ovenstående omfattende undersøgelse i Nyhedsavisen, og så på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk er det mig ikke umuligt at opsnuse et eneste ord om undersøgelsen “Bedre sundhed for mor og barn”. Underligt!


