Fra Molo til LOUIELOUIS – interview med designeren bag

Forsiden » Forside » Børnetøj » Babytøj og børnetøj » Fra Molo til LOUIELOUIS – interview med designeren bag

Fra Molo til LOUIELOUIS – interview med designeren bag

Denne artikel er sponsoreret af babybusiness.dk og louielouis.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og ciffkids.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk
Alle links markeret med orange er sponsoreret

Helt eksklusivt har BabyBusiness.dk fået et interveiw med Louise Frederiksen, som først og fremmest er kendt som designeren bag Molo børnetøj, som hun startede op i 1999.

I august 2007 valgte hovedpersonerne bag Molo, Mogens Jepsen og Louise Frederiksen, at ophøre samarbejdet. Louise skaber nu selv et nyt lækkert børnetøjsmærke, som har fået navnet LOUIELOUIS.

LouieLouis

LOUIELOUIS producerer kollektioner til både til baby 0-18 mdr. og til piger og drenge 2-10 år.

Louise Frederiksen står uden for bilen med sin søn Villum - inde i bilen sidder Louises datter Ingrid.

Louise fortæller historien bag LOUIELOUIS
BabyBusiness.dk har stillet et par spørgsmål til Louise Frederiksen. For; hvordan er det at bryde med en kæmpe succes som børntøjsmærket Molo, for at starte op helt forfra? Læs de spændende svar neden for.

BabyBusiness.dk spørger: Hvad har du glædet dig mest, og mindst, over undervejs i LOUISLOUS’ tilblivelse?

Louise Frederiksen svarer: Hvis jeg skal være ærlig, var det ikke uden sorg at slippe molo. Det har været fantastisk for mig i sin tid at få mulighed for at starte molo. Ligesom et barn man bringer til verden og former med sin kærlighed efter sine værdisæt og drømme. Fantastisk at se “barnet” vokse sig stort, og få sin identitet i verden.

Heldragt med drøn på! Fra LouieLouis. Foto fra www.aellebaelle.dk

Et nyt liv
Jeg var ikke i tvivl om, at det var LOUIELOUIS, som skulle blive mit næste eventyr. Havde ingen tvivl om, at det er børnetøj, der ligger mit hjerte nærmest. Men jeg gjorde mig selvfølgelig mange tanker om, hvorvidt jeg kunne elske og investere mig i “et nyt barn”, for nu at blive i metaforen… Men vi ved jo alle, i hvert fald os med 2 børn eller flere, at det kan man! Og at det kun bliver mere og mere spændende for hver gang man bringer nyt til live. For det vil altid være på én gang det samme, og igen noget helt nyt og anderledes.

I ren form og på slap line
For mig som designer, er dét at skabe nyt i mit eget billede igen, en stor gave og et privilegium. Og LOUIELOUIS er mig, i ren form og på slap line! Jeg er mange erfaringer rigere, og det er guld værd.
Jeg er overvældet over den opbakning, jeg har fået, og det gælder faktisk over hele linjen. Jeg har kun mødt glade ansigter der har sagt, “OK Louise; sig til, vi er på!”

Bløde velourbukser fra LOUIELOUIS. Foto fra www.aellebaelle.dk

Bred opbakning og loyale medarbejdere
Jeg har også været så heldig, at mine gamle leverandører har valgt bakke mig op, så jeg omgående har haft et pålideligt produktionsapparat ved hånden. Mennesker jeg gennem årene har haft et godt og udbytterigt samarbejde med, og som ved, hvilke krav jeg har til kvalitet og levering. Som kender mine særheder og finurligheder, og som vil lege med, når jeg kommer og forlanger det “umulige”.
Ikke mindst er jeg lykkelig for, at to af mine nærmest betroede medarbejdere valgte at følge mig, det er nok en af de ting, der har glædet mig allermest, for de er enere!! Uden dem havde det kun været halvt så sjovt på LOUIELOUIS.

I løbet af det første halve år er vi blevet lidt flere “på pinden”. Vi udgør en lille kompakt organisation, hvor åbenhed og glæde kendetegner hverdagen.

Iværksættere skal favne bredt
Det er benhårdt at starte en virksomhed, det har vi alle på LOUIELOUIS følt på egen krop. Men det er også spændende. Med en iværksætter virksomhed skal man nødvendigvis udføre flere ting end dem, som lige ligger indenfor ens eget interessefelt, så man bliver udfordret dagligt og opdager nye ressourcer i én selv.

Udover de mål man kan læse i diverse pressemeddelelser og på vores hjemmeside, ligger det mig meget på sinde, at vi på LOUIELOUIS har et godt arbejdsliv, og ikke bare fredagskage ved ugens udgang…

Blød velourdragt fra LOUIELOUIS. Foto fra www.babyfryd.dk

BabyBusiness.dk spørger: Hvad er dine forventninger/forhåbninger til LOUIELOUIS, når tøjet ”rammer markedet”?

Louise Frederiksen svarer: Vi fik en hurtig start, og allerede på første kollektion har vi fået over 100 butikker, hovedsaligt her i norden. Vi har agenter i Sverige og England. Det synes vi selv er ret godt gået. Men når det så er sagt, så er det jo først, når tøjet når slutforbrugeren, at vi mærker, om vi rammer noget. Én ting, som jo er nok så vigtig, er om forældrene synes LOUIELOUIS er noget, de kan identificere sig med, men helt inderst (og ikke særligt forretningsmæssigt korrekt!) så er jeg egentlig mest spændt på om børnene bliver glade… Det er dét der for mig er hele motivationen; dér drivkraften til at lave børnetøj ligger. Jeg elsker børn, deres måde at se og lære verden at kende på er så livsbekræftende; og jeg siger tit, som de sagde i “Se hundested og gø” (børnetime fra 80’erne) “BØRN ER BARE BEDRE”.

Så min forhåbning er, at jeg endnu engang formår at skabe noget, som børn synes er sjovt og rart. Fint og sejt. Noget der er kun deres.

Modige indkøbere – større udvalg
For mig er dét LOUIELOUIS tøj der er i butikkerne nu jo “old news”. Vi går på messe nu her i august (2008) med den næste kollektion forår/sommer 2009, som jeg er rigtig glad for; og samtidig sidder jeg nu og arbejder på efterår/vinter 2009. Jeg glæder mig vildt til at vise alt hvad jeg har, kan næsten ikke vente. Barnligt utålmodig. Håber selvfølgelig, at mange vil kunne lide, hvad vi har gang i på LOUIELOUIS!

Kommercielt set håber jeg selvfølgelig, at vi får så stor en plads på markedet, at det kan lade sig gøre at drive forretningen, så det er sjovt og rentabelt.

Fra en designers øjne håber jeg, at indkøberne finder mod til at også købe det lidt mere “skæve” i kollektionen, således at slutforbrugerne får et mere nuanceret indtryk af LOUIELOUIS og mere at vælge imellem.

Heldragt til baby pige fra LOUIELOUIS. Foto fra www.houseofkids.dk

BabyBusiness.dk spørger: Hvordan vil du betegne stilen i LOUIELOUIS?

Louise Frederiksen svarer: Jeg synes altid det er svært at beskrive, hvad det er jeg laver, så meget nemmere bare at lade tøjet tale sit eget sprog. Men lad mig prøve.

LOUIELOUIS er mig, LOUIELOUIS er skabt ud af det, som jeg finder interessant, sjovt og inspirerende. Jeg laver børnetøj som jeg altid har lavet det; kompromisløst.

Noget af det der er så befriende ved at lave børnetøj, er, at det følger sit helt eget liv. Jeg opfatter ikke at børnetøj, på samme måde som voksenmoden, udelukkende følger én bestemt trend. Men tværtimod kan være et miks af mange impulser. Det er vi voksne, der køber tøjet til vores børn, og vi har forskellige referencer selv til vores barndom og dét at være barn.

Børnetøj købes med kærlighed
Hvem har eksempelvis ikke stået med et par røde træsko i hånden og tænkt sådan nogle havde jeg, da jeg var barn, og selvom det ved Gud ikke var det bedste fodtøj i verden, synes vi alligevel, at vores lille pode skal have et par. Børnetøj bliver købt med kærlighed og følelse, på en helt anden måde end vi køber ting til os selv.

Eksklusivt og anvendeligt
LOUIELOUIS er uprætentiøst børnetøj med et tvist. Eksklusivt, anvendeligt. Fyldt med farver og underfundige detaljer. LOUIELOUIS er dansk, på den gode måde. Hvor den fine kjole både kan bruges i sandkassen men osse til farmors 60 års fødselsdag. Det er sommetider “fashion” og sommetider ikke. LOUIELOUIS er design på børns præmisser, det er i bevægelse.

Tøj til baby dreng fra Louie Louies. Foto fra www.babyfryd.dk

TAK fra BabyBusiness.dk til Louise fra LOUIELOUIS

BabyBusiness.dk siger tusind tak til Louise, fordi hun tog sig tid – midt i en travl modeuge i København – til at besvare spørgsmål! Personligt synes jeg, at det er guld værd at kende lidt mere til historien bag et tøjmærke, og designerens tanker, når tøjet bliver til ved tegnebordet – til de små poder ifører sig, hvad mor/far har købt!

Håber, at I kære læsere, har haft fornøjelse af ovenstående.

Denim spencer fra LouieLouis. Foto fra www.babyfryd.dk

Se forhandlere på www.louielouis.dk

| 2017-06-18T08:01:12+00:00 august 5th, 2008|Babytøj og børnetøj|

3 Comments

  1. Lærke 7. august 2008 at 07:54 - Reply

    Hmm, så er jeg ikke helt tryg ved det. Kan i hvert fald ikke undvære de dyreprint……

  2. BabyBusiness 6. august 2008 at 12:22 - Reply

    Molo eksisterer skam fortsat – bare uden Louise Frederiksen som chefdesigner. Det er Louise, der bl.a. står bag Molos kendte regnbuestriber, stjerner og dyreprint. Det skal blive spændende at følge både Molos fremtidige design og LOUIELOUIS. 🙂

  3. Lærke 6. august 2008 at 10:06 - Reply

    HOV! Vil det sige, Molo ikke eksisterer mere? Er efterårskollektionen den sidste??????

    🙁 🙁 🙁

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.