Hvad er en rectus diastase – tjek din mave for deling

Forsiden » Forside » Gravid » Hvad er en rectus diastase – tjek din mave for deling

Hvad er en rectus diastase – tjek din mave for deling

Denne artikel er sponsoreret af mavenogmig.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og mavenogmig.dk og youtube.com og babybusiness.dk
Alle links markeret med orange er sponsoreret

Delte mavemuskler kommer som oftest i forbindelse med graviditet og fødsel. Et studie viser at det er helt op til 100% af gravide i 3. trimester der har delte mavemuskler i større eller mindre grad – og at det hos 60% af disse gravide ikke går væk igen af sig selv.

Men hvad betyder det egentlig at have delte mavemuskler?
Der findes en lidt længere og mere teknisk definering af tilstanden rectus diastase – som er den latinske betegnelse for delte mavemuskler. Her får du dog den lidt kortere og simplere forklaring:

Rectus diastase – altså delte mavemuskler –  er når de to halvdele af din sixpack muskel flytter sig sidelænds væk fra hinanden, og den sene der forbinder disse to halvdele bliver strukket bred, tynd og svækket.

Rectus diastase

Rectus diastase. Billedet tilhører: www.mavenogmig.dk

Tilstanden forekommer fordi der i en længere periode har været et pres inde fra bughulen ud mod din bugvæg. Du har jo haft en baby derinde, der til sidst fyldte en del 🙂

Hvad gør det ved min krop, når mine mavemuskler deler sig?

Det er forskelligt, hvilke symptomer man oplever, når man har delte mavemuskler. Det er blandt andet afhængigt af delingens størrelse, og hvor længe du har gået rundt med den.

Her er nogle af de symptomer der oftest opstår:

Topmave / gravid-lignende mave
Fordøjelses- / og tarmbesvær

Når dine mavemuskler ikke længere kan understøtte dit tarmsystem på sin rette plads, inde i din bughule, rykker det sig ned og frem i bugvæggen, hvilket danner den famøse mor top-mave og kan giver problemer med fordøjelsen.

Inaktive muskler i dit core
Dårlig holdning
Lændesmerter eller ømhed og træthed i lænderegionen

Når mavemusklerne deler sig, forflyttes alle musklerne i dit core og det gør, at din hjerne, via nervesystemet, har svært ved at få kontakt til de muskler. Det påvirker din holdning negativt.

Bækkenbundsgener, stressinkontinens / nedsynkning

Studier viser at en temmelig stor procentdel af de med rectus diastase også har bækkenbundsproblematikker. Bækkenbunden og din dybe tværgående mavemuskel er nemlig ‘partnere’ og afhængige af hinandens funktionsdygtighed.

Genkender du en eller flere af disse gener? Og er de opstået efter du har født så brug de små 4 minutter det tager at se video nedenfor, der guider dig i hvordan du tester om dine mavemuskler har delt sig.

Dette mærker du efter når du tester:

  1. Der må ikke være plads til mere end to fingre mellem dine mavemuskler
  2. Når du løfter hovedet skal bindevævet under dine fingre føles fast og ikke blødt – dvs jo dybere ned i maven fingrene synker jo mere skadet er vævet.

Næste blog i denne serie om rectus diastase handler om det naturlige helingsvindue af delte mavemuskler efter fødslen, og hvad du kan gøre for at facilitere denne.

| 2017-06-18T07:24:11+00:00 december 11th, 2015|Gravid, Mor, Motion, Sundhed|

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.