Den første træning af mine delte mavemuskler

Forsiden » Forside » Gravid » Barsel » Den første træning af mine delte mavemuskler

Den første træning af mine delte mavemuskler

Denne artikel er sponsoreret af babybusiness.dk og og mavenogmig.dk
Alle links markeret med orange er sponsoreret

Så gik de første tre uger efter min start hos Maven og Mig (du kan læse mit første indlæg om opstarten her). Til mit første møde blev jeg sendt hjem med splinten om livet (et slags elastik korset, der skal bæres døgnet rundt) og en enkelt øvelse i baggagen, som jeg skal lave 3 gange hver dag. Derudover fik jeg en del instrukser omkring min måde at bukke mig ned efter ting på. Fremfor at bøje mig forover – og dermed forværre mine delte mavemuskler, så skal jeg med ret ryg sætte mig ned i en klassisk squat, som vi kender det fra fitness centeret.

Sussi havde advaret mig omkring splinten. Det kan godt, for nogen, vise sig at være en ret grænseoverskridende oplevelse, der påvirker psyken en hel del. Og jeg må også indrømme, at jeg på 2. dagen var ved at give op. Ærligt talt så smed jeg den også i 3 timer, fordi jeg blev så vred på den.

Det den gør er at ændre fuldstændig på din kropsholdning, og så gør den dig opmærksom på hver gang, du laver en forkert bevægelse – og det var for mit vedkommende ret ofte. Derudover så blev der pludselig sat en del andre muskler i spil på grund af min nye mere rette holdning. Det betød, at jeg de første 5 dage havde afsindigt ondt i ryggen og skulderpartiet. Fra kl. 15 hver dag havde jeg bare lyst til at ligge mig fladt ned på ryggen og hvile. Og aftensmaden på en hård stol var decideret tortur.

Splinten i kombination med min nye måde at bevæge mig rundt på gjorde, at jeg den første uge slet ikke havde overskud til at lave øvelsen. Det var jeg ærlig omkring da Sussi efter den første uge kontaktede mig for at høre, hvordan det stod til. Jeg fik en kærlig men bestemt ordre på straks at gå i gang med øvelserne, da det ikke er hensigtsmæssigt at bære splinten uden også at træne mavemusklerne. Så jeg kom naturligvis i sving.

De sidste 14 dage har været rigtig gode, og jeg fik næsten lavet alle øvelserne hver dag. Det er blevet ret meget rutine at bære splinten og det med holdningen og måden at løfte og gebærde sig rundt på er langtfra perfekt, men jeg har fået en fantastisk bevidsthed omkring, hvad der er rigtigt og forkert. Og det er jo i hvert fald den bedste start. Hver gang jeg laver en forkert øvelse så ved jeg, at den var forkert, og så gør jeg mit bedste for at rette op på den.

Og nu til resultaterne, som jeg er ret stolt af. Da jeg mødte op for tre uger siden hos Sussi var min diastase det man vil betegne som mellem/stor. Mit bindevæv var meget svækket ved navlen, hvor jeg også havde fået et brok. Her efter tre uger er helingen startet meget fint og diastasen har trukket sig flot sammen i bredden og bindevævet er blevet styrket. Dette på trods af, at jeg går rundt med et ret stort lændesvaj (det er mit næste fokusområde).

Udover at blive tjekket og målt, så arbejdede vi på de næste tre ugers fokus, som er min holdning og mit lændesvaj. De fleste af os kender ‘mor-holdningen’ med et ordentligt lændesvaj, hovedet frem og skuldrene krummet forover som når vi holder og vugger en baby. Ikke ligefrem kønt. Jeg fik taget billeder af min holdning og fik faktisk lidt et chok. Specielt efter at jeg efterfølgende fik taget et billede af, hvordan jeg burde stå.

Jeg fik også taget billeder af min mave igen,  og jeg vil rigtig gerne dele dem med jer – bare ikke endnu. Når jeg er helt færdig med mit forløb hos Maven og Mig – og forhåbentlig rigtig tilfreds med resultatet – så skal I nok få det hele at se.

Er der mon nogen af jer derude, som mistænker, at I har en diastase? Husk at Maven og Mig har lavet en super god video, der viser, hvordan du kan undersøge dig selv. Den finder du lige her.

| 2016-03-01T17:55:41+00:00 februar 4th, 2016|Barsel, Gravid, Graviditet, Mor|

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.