Mindfulness for mor og far

Forsiden » Forside » Familieliv » Familie » Mindfulness for mor og far

Mindfulness for mor og far

Denne artikel er sponsoreret af mindfulhouse.dk og mindfulhouse.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og babybusiness.dk og Mindfulhouse.dk og babybusiness.dk og clk.tradedoubler.com
Alle links markeret med orange er sponsoreret

For de fleste forældre er samværet med det lille nye menneske en fantastisk gave og en uvurderlig kilde til læring i livet. Ofte sker det dog, at denne kilde drukner i hverdagens praktiske gøremål og at vi mister vort blik for hvordan vi dybest set ønsker samværet med vores børn.

Denne artikel er skrevet af Stine Reintoft og Nina Ekman. Begge psykologer (cand.psych.) i MindfulHouse.

Mindfulness en flere tusind år lang tradition der har sine rødder i buddhismen. Det er ikke nogen ny wellness bølge, men handler om at være tilstede i livet når det udfolder sig. Et område af vores liv hvor opmærksomhed og nærvær er helt fundamentalt og umådelig værdifuldt er i samværet med vores børn. Forældre oplever ofte at de bliver bombarderet med gode råd om hvordan man skal være en god forælder; råd om amning, opdragelse og grænsesætning står i kø. Mindfulness i forældrerollen er en måde at gå bag om alt dette på og hjælpe med at rette fokus mod kroppen (både ens egen og barnets), mod nærværet og tilstedeværelsen fra øjeblik til øjeblik i hverdagen med vores små kære. Mindfulness er en evne vi alle har, men det er en evne som kan trænes, så vi kan blive endnu mere bevidst omkring hvad der foregår i vores liv, hvordan vi agerer og reagerer i forskellige situationer.

En stresset morgenstund
Det er morgen, I er alle lidt forsinkede, du får en tanke om at du burde tjekke mails, og før du ved det er computeren tændt og du går igennem din indbakke. Den lille står og hiver dig i armen, du svarer hurtig ”vent, mor er optaget” uden at skænke dit barn et blik. Barnet der står med en lille ørering det fandt på gulvet, nu i retning af munden. Du er lige færdig med din mail, vender dig om og ser dit barn med et mærkeligt udryk og rund mund. Hurtig siger du hidsigt ”hvad har du i munden, har jeg ikke sagt du aldrig skal putte noget i munden”, og du trykker på de små kinder og stikker fingrene ind, barnet begynder at græde højt, og du mærker vreden, frustrationen og tankerne der begynder at køre i hovedet ”hvorfor gør hun aldrig hvad der bliver sagt”, “er det min fejl?”, “jeg kiggede jo også væk” ……” og du vender dig måske indad, kigger væk, skammer dig, føler dig som en dårlig mor, mens barnet græder og er vredt, føler sig misforstået. Så kører det måske videre i huj og hast, medens du er fanget i tanker om situationen, tanker om lignende situationer, og bliver det dog aldrig bedre…. I er forsinkede og begge fået en stresset start på dagen.

I en sådan situation kan træning i Mindfulness gøre, at man som voksen tager en mere velovervejet beslutning fra starten (måske kan man vente med at tjekke mails til barnet er afleveret?), eller undervejs får standset op og bragt opmærksomhed til barnets egentlige behov eller til samværets kvalitet. I det øjeblik, du bliver hevet i armen, er der et barn der vil have din opmærksomhed af en eller anden årsag. Du har valget mellem at være halvt i mailen og halvt med dit barn. Med mindfulness trænes dit fokus. Du kan her vælge at give dit barn nogle øjeblikke med din fulde opmærksomhed, vende sig mod det spørge hvad det er; måske vil barnet bare gerne give dig dine øreringe? Så kan du vælge igen om du vil rette dit fokus tilbage til computeren. Du bliver i stand til at foretage mere bevidste valg under hensyntagen til dine egne værdier om, hvad et godt familieliv (og arbejdsliv) er, og under hensyntagen til værdier om hvordan du reelt ønsker dine morgener (eller andre kritiske situationer).

Hvad er mindfulness?
Med mindfulness menes der en øjeblik–til–øjeblik ikke-dømmende opmærksomhed. Denne bliver dyrket ved at træne vores evner at være opmærksomme, bevidste i det nuværende øjeblik og holde denne opmærksomhed over tid. Mindfulness handler om at være mere tilstede i livet, som det rent faktisk udfolder sig, og mindre fanget i tanker og historier om hvordan livet er. Det kan sammenlignes lidt med når man lærer at tegne, hvor man bliver bedt om at glemme hvad man tegner, at droppe fortolkningen af det man ser, og i stedet for tegne det man egentlig ser, nemlig former og farver. Så vi tegner det vi faktisk ser og ikke det vi tror vi ser. På den måde bliver tegningen ofte mindre forvrænget og mere realistisk. På samme måde kan man lade tanker om/ fordomme om/ historier om hvad der sker overskygge det, der rent faktisk sker. Når vi bliver styret af vores tanker på denne måde, indskrænker det vores handlefrihed og vi kommer tit at reagere på automatiske måder i stedet for at respondere på det der faktisk sker.

Mindfulness i forældrerollen kan give os muligheden for at se en smule bag om overfladen og den – måske for dig irriterende – adfærd der udspiller sig lige nu og at se vores børn som de rent faktisk er med alle deres ønsker, behov, intentioner og udfordringer i livet. Vi bliver bedre i stand til at forholde os til dem med visdom, accept og medfølelse uden automatisk at køre med på, og dermed ofte optrappe – vores egne eller barnets reaktioner, som både kan dække over undgåelse og konfrontation. En af gaverne ved mindfulness er netop, at det minder os om at stoppe op, og at vi bliver i stand til at spørge os selv: Hvad mærker jeg lige nu? Hvordan opleves det for mit barn? Er jeg i gang med at reagere automatisk? Er der noget i situationen jeg er uopmærksom på lige nu? Er der lige nu et alternativ til det gode gamle uhensigtsmæssige handlemønster? Kan jeg tackle denne situation mere kreativt?

At udvikle sig med barnet
Vores børn kan lære os utrolig meget, og med mindfulness kan vi give os selv muligheden for at vokse og udvikle os sammen med eller i takt med børnene. Fordi børnene tit kommer tæt på de områder hvor vi tænker snævert, hvor vi kæmper. Vi har valget mellem at miste os selv og reagere på alt barnet ”trykker” på af knapper, eller vi kan se det som en gave, en mulighed for at vokse og lære, og for at nyde børnene ved at komme ind til et fokus på de gode intentioner, eller til anerkendelsen af, hvad der lige nu er svært.

Det handler ikke om, at der kun skal være harmoni, ro og balance i familier hvor man træner mindfulness. Mindfulness får os netop i kontakt med de fine ting i livet, såvel som de ting der er svære, de ting vil gerne helst undgår, men som jo er der og som kommer igen og igen hvis vi skubber dem væk. Forskning viser netop, at mindfulness har emotionsregulerende egenskaber. Det betyder, at man kommer sig hurtigere efter stærke følelser hvis man kan være fuldt tilstede med dem, frem for at forsøge at kontrollere dem eller undgå dem.

Hvem er jeg som forælder?
Den største gave du kan give dit barn er dig selv. Ved at være mere dig selv, mærke bedre efter hvad din intuition fortæller dig frem for at lade sig styre af alle tanker der kan være omkring børneopdragelse, hvad moster Bibi siger og tænker, eller hvad dine egne automatiske tanker styrer dig hen imod, ja så skænker du dit barn den allerstørste gave. Coyne og Murrel skriver: ”Forældre skal være på sit bedste når barnet er på sit værste”. At være forældre, kan være noget af det mest stressende, krævende og også mest givende arbejde man kan opleve… Børn kommer uden brugsvejledning, og jobbet som forældre er ikke noget man kan uddanne sig til, men som sagt bliver man bombarderet med gode råd, retningslinjer og regler fra alle kanter. I forældrerollen bliver vi tit udfordret på håndteringen af vores egne følelser og behov i mødet med barnet. Mindfulness i forældrerollen handler ikke om at blive den perfekte forældre, men at træne at være tilstede og bevare sit eget fokus og sine egne værdier i samværet med børnene, også i svære og udfordrende situationer.

3 gode grunde til at lære sig mindfulness som mor eller far
• Mindfulness kan anvendes til at blive mere bevidst, nærværende og vågen i forhold til det der faktisk sker – også når det at være forælder er stressbetonet og svært.
• Mindfulness gør det nemmere at holde fokus på det, som er vigtigt for dig som mor eller far, frem for at lade dig rive ud af kurs af forbigående tanker og følelser.
• Mindfulness øger din robusthed og din accept af dig selv og dit barn som I er. Du bliver bedre i stand til at se uundgåelige fejl og mangler som muligheder for læring og udvikling.

Mindfulness øvelser og mindfulness kurser
Mindfulness i hverdagen kan udføres uformelt, mens du skifter ble, ammer, vasker op eller ved at du blot stopper op undervejs i løbet af dagen og lægger mærke til, med en ikke-dømmende holdning, hvad der er lige nu af kropsfornemmelser, tanker og følelser og hvilken situation du befinder dig i. Du kan også træne efter Cd´er. I Mindfulhouse sælges en serie på 4 cd’er 1) Kropsscanning 2) mindfulness meditation 3) mindful yoga og 4) stilhed med klokker. De koster 110 kr. per stk. eks. moms.

I MindfulHouse, beliggende i Dronningens Tværgade i København, findes kurser, workshops og foredrag hvor du kan lære dig øvelser og meget mere. Her tilbydes kortere kursusforløb for gravide, forældre på barsel og småbørnsforældre. Herudover tilbydes foredrag, psykologsamtaler samt kurserne MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy).

Læs mere på www.Mindfulhouse.dk. Her kan du også lytte gratis til en 5 minutters åndedrætsmeditation (den hedder åndedrætsrum).

Endelig kan du for at vide mere om Mindfulness, læse bogen ”ind i Mindfulness” af Stine Reintoft og Eve bengta Lorenzen, udgivet i 2010 på forlaget L&R Business.


Ind i mindfulness koster 249 kr. hos SAXO.com

| 2017-06-18T07:53:53+00:00 november 15th, 2010|Familie, Mor|

One Comment

  1. Jeanne 16. november 2010 at 10:50 - Reply

    Jeg er forlængst tilbage på jobbet efter barselsorlov og synes at især efteråret helt frem til jul, byder på ekstra mange opgaver.
    Både privat og på job.

    Midt i dette ræs, har jeg fået muligheden for, at komme på kursus netop i mindfulness, så ovenstående artikel, kom netop som jeg er sporet ind på det emne. 🙂

    Trods årstidens travlhed, er det lykkedes at skubbe tanker om opgaver og deadlines til side, og bare glæde mig til kurset.
    Sværere er det, at ignorere den dårlige samvittighed jeg har, over at jeg, pga. kurset, kommer 2 timer for sent til datterens første julefest i børnehaven.
    Jeg håber, at jeg får nogle teknikker med fra kurset, der kan benyttes, når jeg sidder i toget på vej fra kurset mod børnehaven og synes, at det kun kan gå for langsomt med at nå frem 🙂

    Kurset jeg skal på afholdes her:
    http://www.confex.dk/Kurser-og-konferencer/Kommunikation-og-personlig-udvikling/Mindfulness
    Og forestås af Bettina Clement fra: http://www.the-leadership-company.com/

    I øvrigt en super “reminder” I nævner ovenfor. Den tror jeg, at jeg skal have op at hænge et iøjenfaldende sted:
    “Forældre skal være på sit bedste, når barnet er på sit værste”.

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.