Modeuge i København – debut på børnetøjsmesse

Forsiden » Forside » Familieliv » Dagbogsskriblerier » Modeuge i København – debut på børnetøjsmesse

Modeuge i København – debut på børnetøjsmesse

Denne artikel er sponsoreret

Det er vist ikke gået mange ører forbi, at modeugen i København, februar 2009, netop er løbet af stablen. Og jeg var med! Jeg havde min debut på messen CIFF Kids (CIFF = Copenhagen International Fashion Fair). En messe med alle mulige gode ting og sager til børn. Hovedsageligt tøj.

Stemningsbillede fra CIFF kids februar 2009

Modeugen er primært møntet på fagfolk. Dvs. folk, der producerer, sælger og indkøber børnetøj. Jeg gør ingen af delene. Men har en interesse i, hvad der sker i branchen for børnetøj, børnesko, babyudstyr og interiør til børneværelset. Min intention er selvfølgelig at holde jer læsere af BabyBusiness opdateret!

Fribillet – og alligevel nærig jyde
Jeg havde fået en fribillet til CIFF Kids (børnedelen af modeugen) fra en af udstillerne, og det var fint, for “almindelige dødelige” skulle betale 185 kr. for at komme inden for og besigtige herlighederne.

Som total novice, og nærig på de mærkeligste områder, strøg jeg forbi garderoben for at komme til “mekka” hurtigst muligt. Jeg var superspændt og meget ivrig efter at se, hvad messen kunne byde på. Fire timer senere under varme, skarpe, spots var min store vinterjakke meget, meget overflødig. Vor Herre bevares for ikke at benytte sig af garderoben!

Stemningsbillede fra CIFF kids februar 2009

Tam slurtspurt
Jeg gjorde endnu en nybegynderfejl ved velvilligt at stoppe op og snakke løs ved det første 25 stande. Derefter var jeg mere “jeg kigger kun lige”, når jeg stoppede op. Ikke mange ord fra mig. Da jeg nåede den sidste tredjedel af messens udstillede stande, kunne jeg ikke være mere ligeglad med bluser, bukser, bodystockings og bamser! Ærgerligt, for selvfølgelig gik jeg glip af en del på den konto. Jeg må klart lægge en anden strategi næste gang…

Udstillerne gjorde ellers hvad de kunne, for at holde gæsternes blodsukker oppe. Hver stand havde store skåle af slik stående fremme, og mange blev fristet. Der var mange hænder, inklusiv mine egne, i de skåle. Der var klart større interesse for de skåle, der var fyldt med slik end de skåle, der var mere politisk korrekte med frisk frugt og nødder. Mon ikke de fleste af os tænker: Skal der være fest, så lad der være fest! Og det er altså ikke hver uge, der er modeuge – og frugt/nødder kan vi så spise en anden gang…

Alle stilarter og hele farveskalaen
Selvfølgelig var det sjovt at være til snigpremiere på alt det tøj, som kommer til efteråret/vinteren 2009/2010. Der var, i bogstaveligste forstand, tonsvis af tøj. Hovedsageligt dansk tøj, men også en del svensk tøj, noget hollandsk og amerikansk. En del økologisk tøj. Det vinder frem! Men også masser af andet tøj med stærke farver, print og blomster. Der var afslappet tøj, street tøj og klassisk tøj. Kort sagt: Der var alt! Sikkert også inden for sko, sandaler og støvler – men jeg var ikke skarp, da jeg nåede den sektion…

Det er mig fuldstændig umuligt at gengive en rød tråd fra messen, for der var noget fra alle stilarter, i alle prisklasser og hele farveskalaen var repræsenteret. Men det kan sagtens være mig, der ikke er dygtig nok. Læs: jeg arbejder ikke i tøjbranchen. For når jeg læser CIFF Kids’ gengivelse af efteråret/vinterens 2009/2010 fire gennemgående trends, så mener jeg, at vi er så bredt dækket ind, at vi lige så godt kan sige “everything goes!”. Og heldigvis for det! Læs CIFF Kids’ trendsbeskrivelse her (du skal downloade et worddokument).

Stemningsbillede fra CIFF kids februar 2009

Retro forever?
Hvad der imidlertid overrasker mig er, at også kommende efterår/vinter sæson vil byde på en del tøj i retrostilen. Jeg mener, nu har vi da set på børnetøj a la 1970’erne i nogle år efterhånden! Voksenmoden er vel sådan, at en sæson ét årti. Men 70’erne hænger godt nok ved i børnetøjet! Selvsagt primært hos de tøjmærker, som er “kommet frem” på deres 70’er tøj. Retrostilen er begyndt at kede mig… Der var heldigvis også rigeligt med tøj til dem, der ikke (længere) hylder retrobølgen.

Digitalt pressemateriale – ja selvfølgelig!
Flere af tøjproducenterne havde pressemeddelelser og cd’er med produktbilleder, som de delte ud af. Men ikke mange! Alle producenterne/agenterne burde have stakke af digitalt markedsføringsmateriale liggende! Vist er det super at bladre løs i lækre kataloger/brochurer, men der burde tænkes ii: “Hvordan er det let for medierne at markedsføre vores varer?”. Digitalt = nemt!

Al materialet skal være digitalt. En cd med lækre produktbilleder og produktbeskrivelser er jo SÅ nem at gå til for alle medier. Enhver avis, blog, netbutik vil vælge de billeder/den producent, som er let tilgængelig. Det er de billeder, som kommmer på forsiden. Udelukkende lækre fysiske kataloger gør intet på nettet!

Stemningsbillede fra CIFF kids februar 2009

Pressede miner
Ingen tvivl om, at tøjbranchen er presset af finanskrisen. Jeg kunne også forstå, at stemningen var præget heraf. Der blev talt om de, som ikke var repræsenteret på messen. Og endnu mere blev der talt om de, som havde booket stand, men som blev væk!

Der var da også en del udstillere, der havde vanskeligt ved at skjule, hvor ligeglade de var med mig, når de erfarede, at jeg ikke repræsenterede en tøjbutik, og dermed ikke kom for at købe noget. Der var heldigvis også mange, der var yderst imødekommende, og meget serviceorienteret. Jeg er ikke et bedre menneske end at det sikkert gør en forskel mht. hvad jeg omtaler her på bloggen. Bare en lille smule forskel i hvert fald…

Jeg så masser af spændende ting og sager til baby/småbørn – og talte med interessante mennesker. Det får I glæde af her på BabyBusiness.dk i løbet af den næste tid. Stay tune!

Var du på modemessen? Hvad er dit indtryk? Skriv en kommentar neden for.

By | 2017-06-18T08:00:47+00:00 februar 8th, 2009|Dagbogsskriblerier|

4 Comments

  1. Camilla 11. februar 2009 at 21:52 - Reply

    Er bare nysgerrig, var det ikke noget problem mht. at du tog billeder? Tænkte på om nogle af udstillerne ikke ville have info omkring deres efterårs/vinterkollektion slap ud allerede. Hvis ikke der var problemer kunne du altså godt have taget et billede ved Molo-standen og postet det her 😉

    Camilla, vild med Molo!

    • BabyBusiness 11. februar 2009 at 22:04 - Reply

      Jo – fotografering var faktisk ikke tillladt… Så jeg tog kun lige nogle “stemningsbilleder”, og fokuserede ikke på de enkelte mærker. Og skyndte mig så at gemme kameraet væk!

      Men til dig som Molo-fan kan jeg fortælle, at der er de sejeste flyvedragter fra Molo på vej til næste efterår/vinter. De var helt superblanke i stoffet – og i smukke farver. Så cool! Hmmm… hvordan skal jeg vise det? Jo, lidt i stil med stoffet på denne voksen jakke fra Modström.

      Ellers var Molo “velkendt” i deres nye kollektion. De karakteristiske print og sjovt farvemix. De kendte fleece – både med strikvante-lommer og “teddy udgaven” – er også på banen, når det bliver koldt igen senere i år. Bare i nye farver.

  2. Lone Schramm 9. februar 2009 at 14:53 - Reply

    Hej.
    Var også til stede. Næste gang må vi mødes til en kop kaffe 🙂 – som forøvrigt var rigtig god på de mobile italienske biler, der var rundt omkring.

    Nå mht. selve messen, så må jeg også sige, at der var mange tomme stande ifh. til tidligere. Og ja nu er tøj jo ikke af min store interesse, men for mig ligner det næste det samme som sidste år og forrige år osv.

    For øvrigt er messen kun for virksomheder med CVR indenfor tøjbranchen, altså ikke for private.Blot lige, da dit indlæg måske kunne give disse tanker.

    Så håber at vi ses til efteråret igen

    mvh Lone

    • BabyBusiness 9. februar 2009 at 15:23 - Reply

      Altså hvis du betaler kaffen Lone, så er jeg klar! 😉

      Jeg har jo aldrig været på messen før, så jeg ved ikke hvor fyldt, der plejer at være. Men ja, der var afgjort “tomme huller”, og jeg har da også hørt i Nyhederne i dag, at der var langt færre indkøbere repræsenteret end tidligere.

      Spørger de efter CVR. nr.? Godt lige at få det clearet, for jeg synes jo, at der stod alle mulige “almindelig mennesker” i kø. Men jeg kunne jo heller ikke høre, hvilke spørgsmål, de blev stillet i skranken! Selv røg jeg jo ind på en invitation, så jeg skulle ikke afgive nogle info overhovedet. 🙂

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.