Sådan kommer du i form efter fødslen

Forsiden » Forside » Familieliv » Mor » Sådan kommer du i form efter fødslen

Sådan kommer du i form efter fødslen

Denne artikel er sponsoreret

Tiden efter fødslen er vel nok noget af det mest anstrengende, kan de fleste mødre nikke genkendende til. Træning er vist noget af det, de færreste nybagte mødre drømmer om, men der er faktisk mange gode grunde til at tage sig tid til det.

Power-naps

Naturligvis skal man ikke starte hårdt ud – mellem til hård træning kan man først begynde med 6 til 8 uger efter fødslen.

Det første tip vil de færreste nok forbinde med at komme i form: Nap nogle power-naps.
Kniber det med nattesøvnen som de fleste med en nyfødt baby, er det sundt og godt at tage nogle strategiske powernaps igennem dagen.
Faktisk kan en rigtig god powernap give dig, hvad der svarer til 2 timers ekstra søvn. Men forsøg ikke at spare i den anden ende – nattesøvnen er essentiel.

Aftal, hvis muligt, at fyren tager den lille om natten, så du får nogle gode nattesøvne i ny og næ.

Brug barnevognen flittigt

Så tidligt som muligt efter fødslen kan babyen nyde godt af frisk luft – og det kan du også. Gåturene fortæller din krop, at du ikke er resigneret til sengen.
Det giver bedre fedtforbrænding – noget, de fleste ønsker i efterfødselsperioden. Der er ikke noget i vejen for at begynde at småløbe med barnevognen – men vent til 8 uger efter fødslen.

Få dig en rygstøtte

Hvis ryg og lænd driller, så kan her være et tip. Som nybagt mor skal du bruge meget tid siddende når du ammer eller giver flasken. Man skulle umiddelbart tro, at det aldrig kan skade, men mens afslapning er sundt nok kan ryggen desværre tage skade.

Den mest udbredte skade i den vestlige verden er rygskader, og det skyldes ikke det at man sidder men måden du sidder på. Dét er der heldigvis mange og innovative løsninger på. Èn af dem er betterback-rygstøtten (Se den hos conteur.dk), som tvinger dig til at sidde rigtigt ved at støtte din ryg i den rigtige position.  Den er mere diskret end andre løsninger, og så vil den med garanti hjælpe bedre end de siddepositioner du har hørt om siden tidernes morgen.

Enhver, der faktisk vil have arbejdet gjort, glemmer hurtigt hvordan ryggen skulle sidde, så de fleste holder ikke mere end et par minutter i den rigtige stilling. Dét er ikke konstruktivt, og det bliver nemt en yderligere stressfaktor at skulle minde sig om konstant.

Tag tid til den sunde mad

Bønner, linser og brune ris rummer alle grove kulhydrater – super godt at få indenbords. Fedtstofferne fås bedst fra nødder og fede fisk. Hvis føler dig helt fortabt foran spejlet, så fortvivl ikke! Rigtig meget af vægten skaffer kroppen sig selv af med gennem amningen.

Igennem amningen ryger 1000 kalorier om dagen, som kroppen optager i overskud til babyen. Det er vigtigt at have i mente, at overtræning ikke blot er skadeligt for dig, men også for barnet. Er der ikke det antal kalorier i overskud som kroppen vil have, går det udover mælkens kvalitet – kritisk for barnet i den særligt sårbare periode som nyfødt.

By | 2016-09-22T10:04:13+00:00 september 22nd, 2016|Mor|

Leave A Comment

Giv mig besked om nye kommentarer til dette indlæg via email.