Styrk dit barns immunforsvar
Tip en ven! De fleste småbørn døjer med lidt sygdom hist og her, og det kan ikke undgås, da man først udvikler sit immunforsvar i løbet af de første år af ens liv. Sund og varieret kost kan dog hjælpe til at styrke immunforsvaret – se HER, hvad de små bør spise.
“Det er meget almindeligt, at spæd- og småbørn får øvre luftvejsinfektioner, når de kommer i dagpleje eller vuggestue. Det skyldes, at de først opbygger deres immunsvar, når de udsættes for virus og bakterier, og det er netop det, der sker i særlig grad, når de starter i en daginstitution.”
Det skriver Netdoktor.dk
Man skal altså ikke fortvivle, hvis ens barn ofte rager forkølelser og andet til sig i løbef af de første år i institution. Her bliver de nemlig udsat for smitte fra alle de andre børn samtidig med, at de deres immunforsvar ikke er færdigudviklet endnu.
“(…) de fleste børn vokser sig fra deres infektionstendens i løbet af ca. 2 år. Når de har været igennem 2 vintre med infektioner, har de opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året. Der er naturligvis individuelle forskelle.”
Kilde: Netdoktor.dk
Hvad styrker og nærer immunforsvaret?
1. Kosten – varieret og nærende af så rene råvarer som muligt.
2. Frisk luft (også udluftning) hver dag og motion, det gælder også lattermusklerne!
3. Hudens temperatur skal holdes lun – ikke for kold, ikke for varm.
4. Søvn – ubrudt i et ventileret rum, lige ind til barnet er udsovet.
5. Tid – uden struktur-planer og afbrydelser, hvor barnet kan fordybe sig.
6. Fred og ro – et “hellested”, hvor barnet kan være alene med sig selv, hvis det har behov for det.
7. Kærlighed – at blive accepteret uden forbehold, at føle man gør en forskel.
Det skriver Livsappetit.dk
Ydre faktorer som rygning, hygiejne, godt indeklima m.m. påvirker altså også børns immunforsvar.
Hvad skal man spise?
Overordnet handler det om at, at dit barn spiser en solid og varieret kost for at holde sig sund og rask. Der er dog specifikke råd og vejledninger, man kan følge.
- WHO (World Health Organisation) anbefaler, at børn udelukkende ammes de første 6 måneder af sit liv, og anbefalingen fortsætter derefter 4-6 måneder. Det har Danmark valgt at følge. Man anbefaler desuden at amme frem for modermælkserstatning.
- Masser af D-vitamin til de små. Sundhedsstyrelsen skriver i ny anbefaling fra juli 2010 at børn op til 2 år bør få D-vitaminer som kosttilskud.
“En god og alsidig kost med masser af grøntsager giver de fleste vitaminer, men D-vitaminer er helt nødvendige, da små børn ikke får D-vitaminer fra sollys. Mangel på jern kan medføre dårlig motorisk og mental udvikling. Børn, der mangler jern har også nedsat immunforsvar. Derfor bør barnet have jern som kosttilskud fra sjette måned enten som dråber eller knuste tabletter.”
Kilde: Sundeborn.dk
- Efter barnets sjette måned kan man overveje at give barnet multivitamin – det kan enten gives flydende eller som knuste tabletter. Nogle tabletter fås i små kapsler, som nemt kan åbnes og drysses i maden.
- Plante- og fiskeolie dagligt er altid godt – både under graviditeten og bagefter til barnet som kosttilskud.
For en samlet god vejledning til hvordan kosten til de små bør sættes sammen, se HER.
Måske du er interesseret i flere relevante artikler om samme emne:













WHO anbefaler at man burde amme sit barn til det er 2 år eller mere – ikke kun 1 år som I skriver.
http://www.who.int/topics/breastfeeding/en/
Kommentarer